Plaatje bij het artikel van OBS De Peppel

Het Kunstkabinet

Het KunstKabinet is het lesconcept voor kunst-, media- en erfgoededucatie op onze school. We zijn de eerste school in de omgeving van Nijverdal die werkt met dit onderwijsconcept.

De leerlingen werken overwegend zelfstandig in groepjes van 2 tot 4 leerlingen, bij elke activiteit met hoofd, hart en handen!

1. Met hoofd : Beschouwing
2. Met hart : Reflectie
3. Met handen : Doe-activiteit

Hoofd: Beschouwing


Iedere les start met een introductiefilmpje waarin het onderwerp van de les wordt uitgelegd. Er komt een grote hoeveelheid beeldmateriaal langs over dit onderwerp. Kunstwerken en kunstenaars komen in beeld en aan het woord. Leerlingen bouwen zo op jonge leeftijd een eigen interne beeldbank op over kunst en cultureel erfgoed. Ze maken kennis met diverse kunstvormen, kunststromingen, kunstenaars en culturele tijdvakken en gebeurtenissen. De groepjes kinderen bekijken de filmpjes op de website van Het KunstKabinet. Op de lesbrief staat een samenvatting van wat ze gehoord en gezien hebben in het filmpje.

Hart: Reflectie


De leerlingen beantwoorden een aantal vragen naar aanleiding van de introductiefilm en hun ervaring met dit onderwerp in hun eigen omgeving of dagelijkse leven.
Dat doen ze in hun eigen verzamelmap, genaamd Mijn Kunstverzameling.

Handen: Doe-activiteit


In iedere les maakt de leerling een eigen werk. Dat kan bijvoorbeeld een beeld, een tekening, een schilderij, een voorstelling, een gedicht, een kort verhaal, een drukwerk, een fotocollage, een stop-motion film zijn. De leerlingen nemen op die manier de informatie van de les op door zelf te doen en zelf te creëren. Ze ervaren het onderwerp eigenhandig en komen tot expressie.

Mijn Kunstverzameling


Iedere les heeft een tastbaar eindresultaat van de leerling of het groepje leerlingen. Dit eindresultaat wordt gefotografeerd of gaat in zijn geheel in de map Mijn Kunstverzameling.

Iedere leerling heeft een eigen map Mijn Kunstverzameling met daarin van iedere les een kopie van het evaluatieblad. De leerlingen schrijven hierop hun antwoorden op de reflectievragen. Ze voegen hun eigen werk eraan toe en schrijven erin hoe ze de les ervaren hebben. Zo wordt het eigen werk in een context-rijke omgeving geplaatst en bewaard. In de loop van zijn of haar schoolcarrière zal iedere leerling een eigen kunstverzameling opbouwen. Na 8 jaar resulteert dit in een prachtig en compleet overzicht van eigen werk!

Zelfstandig werken in groepjes en klassikaal
De leerlingen werken bij Het KunstKabinet in principe zelfstandig in groepjes en past daarom prima binnen ons onderwijsconcept coöperatief leren, echter:

  • De lessen voor de kleuters moeten worden begeleid (groepjes van 6 kinderen).
  • De lessen vanaf groep 3 worden zelfstandig in groepjes uitgevoerd.

Voor meer informatie over het kunstkabinet kunt u terecht op de website: www.hetkunstkabinet.nl

Deel deze pagina: